UJGUROK gyökerei
*************************
*************************
Négyezer éves történelmük, szépséggel és titkokkal teli
kultúrájuk van – ők az ujgurok. Távoli földön, Belső-Ázsiában élnek, de a
magyarokat rokonaiknak tartják. Bármennyire is furcsa, sokkal többet tudnak
rólunk, mint ahogy azt gondolnánk.
A tízmilliós ujgur kisebbség
Kína nyugati részén , a hivatalos nevén Hszincsiang Ujgur Autonóm Tartományban
él. Az ujgurok egymás között hazájukat csak Ujgurisztánnak illetve
Kelet-Turkesztánnak hívják, vagy épp mindkettőnek. A húszmilliós Hszincsiang
Kína egyik legnagyobb tartománya. Területén, amely 16 –szor nagyobb
Magyarországnál, 13 etnikum él. Legnagyobb lékszámban az ujgurok. Az ötven éve
tartó erőszakos kínai betelepítések miatt már arányuk 50 százalék alá csökkent.
A türk nyelvcsaládhoz tartozó ujgurok a történelem során figyelemre méltó
kulturális kincset halmoztak fel, amely a 19. században a térségbe érkező
kutatókat és felfedezőket is bámulatba ejtette.
Az ujgurok egyik ága korábbi
birodalmuk szétbomlása után 840-ben Kelet-Turkesztánban telepedtek le, ez a
terület a híres Selyemút révén már az ókorban is fontos kereskedelmi csomópont
volt. Az ujgurok több vallást is gyakoroltak. Eleinte buddhisták voltak, ezt
igazolják a máig fennmaradt buddhista templomok és kolostorok. A 10 században
főleg török hatásra felvették az iszlám hitet. Kínai források szerint az
ujgurok már ebben az időszakban is híres gyógyítók voltak, az akupunktúrát is
ők fedezték fel. Jártasak voltak az építészetben a művészetekben és a zenében.
Magas szintű volt írásbeliségük Még a legegyszerűbb foglalkozású ember is
tudott írni és olvasni. Az ujgurok már évszázadokkal Gutenberg előtt ismerték a
könyvnyomtatást.
A nomád népek közül egyedül a
magyarokat tekintik rokonaiknak. Az ujgurok eredetileg Mongóliában éltek, elődeik
tagjai lehettek a hunok által ismert. törzsszövetségnek. Ezt a helyiek is
igazolják, az ujgur falu lakói egymás után sorolják az általunk is ismert
szavakat.
Kelet-Turkesztán több mint ezer
éven át szabad állam volt. Hol Kína oldalán, hol ellenségeként, de véres csaták
árán sikerült megőriznie függetlenségét. 1876-ban a kínai császári seregek
elfoglalták területüket. Ujgur források szerint a kínaiak a betörés során
egymillió őslakost mészároltak le. Az ujgurok azonban nem adták meg olyan
könnyen magukat. 1884 óta, amikor hivatalosan is a Hszincsiang tartomány
részévé váltak, 65 éven át 42-szer szerveztek fegyveres felkelést a kínai
császári megszállók ellen. Kétszer is kivívták önállóságukat. 1933-ban
létrehozták a Kelet-Turkesztáni Iszlám Köztársaságot, és 1944-ben kihirdették a
Második Kelet-Turkesztáni Köztársaságot. Az előbbi 3, az utóbbi öt évig állt
fenn.
1949-ben a Kínába tartó ujgur
vezetők repülőgépe lezuhant. Ezzel az addig független állam szabad prédává
vált. A kommunista Kína végleg bekebelezte az országot . Hszincsiang autonómiát
kapott. Ez azonban csak papíron létezik. A kínai han nemzetséghez tartozó
betelepülők különböző kiváltságokat élveznek. Az ujgurok anyanyelvi iskolákat,
szabad vallásgyakorlást követelnek. Tiltakoznak a területükön végrehajtott
kínai atomkísérletek ellen. És továbbra sem adják fel függetlenségi
törekvéseiket. Erre azonban vajmi kevés az esély, hiszen Peking soha nem
mondana le egy olyan régióról, amelynek földje 122- féle ásványkincset- köztük
olajat, gázt, szenet és aranyat rejt.
A Közbeszéd vendége Hoppál
Mihály akadémikus, az MTA doktora, aki elmondta, hogy az ősi gyökereket nagyon
nehéz megállapítani. Az ujgurok ugyan törökök, egy sor érdekes nyelvi
egyezéssel, “szakáll, bicska, dob”, tulipános motívumokat használnak, még a
menyasszonyi láda díszítése is egyezik a magyarokéval.
Az akadémikus megjegyezte, az
ujgurok nagyon régóta élnek a területükön. A török népek turki ágához
kapcsolódnak és megtartottak egy sor olyan régi vonást, amit más népek – az
iszlám hatása alatt – elvesztettek. A kínaiak korán elfoglalták a területeiket,
így történelmileg joggal tartanak igényt rá. Hatalmas ez a föld, Kína
1/6-része, úgy hívják: Ürümcsi – gyönyörű hely – jegyezte meg az akadémikus.
Hoppál Mihály hozzátette: az
ujgurok általában földművelők voltak. Ők voltak az a nép, akiknek a területén
keresztül vezetett a selyemút, amely összekötötte a keletet a nyugattal.
Egy-egy dinasztiának fontos volt, hogy ezt kézben tartsa. Az ujgur kis népek
tömkelege, itt élnek kazahoh, kirgizek, türkmének, még mandzsuk is, akiket
Mandzsuriából telepítettek át. Megtartották a sámánizmusukat. Állítólag Kőrösi
Csoma is az ujgurokhoz akart elmenni.
Az ujgurok egy türk nép a mai Kína észak-nyugati részén. A régió
hivatalos kínai neve Xinjiang (vagy Sinkyang) Ujgur Autonóm Régió(XUAR),
de az őshonos ujgurok a történelem folyamán használt Ujgurisztán,
Kelet-Turkesztán esetleg egyszerre mindkét nevet, használják. Ebben az
írásban az Ujgurisztán nevet használjuk a régió megjelölésére.
A mai ujgurok és Ujgurisztán
Közép-Ázsiában, Pekingtől 1500
mérföldre, Ujgurisztán északon Kazahisztánnal határos, észak-keleten Mongólia, észak-nyugaton és nyugaton pedig
Kirgizisztán és Tadzsikisztán határolja. Ujgurisztántól nyugatra és
dél-nyugatra terül el Afganisztán és Pakisztán, délre pedig Tibet és India.
Tőle keletre terül el Kína. Kelet-Turkesztán terület hatalmas, mintegy
640.000 négyzet kilométer— – Kína területének egy hatoda,
földrajzi értelemben Kína legnagyobb tartománya.Ujgurisztán türk népességét,
amelyet a vérség, a nyelv, a hagyomány és a vallás köteléke köt össze, az orosz vörös imperialisták mesterségesen osztották
meg, ujgurokra, kazakokra, kirgizekre, üzbégekre és tatárokra.
A legutóbbi népszámlálási adatok szerint az ujgurok több mint 7 millióan
vannak, a kazakok 1 millió, a kirgizek 150.000, az üzbégek 15.000, míg a tatárok 5.000 főt számlálnak. Mindazon által
nem hivatalos ujgur források 15 millióra becsülik az ujgurok
lélekszámát. Ezeken a népcsoportokon kívül Ujgurisztánban élnek még han
kínaiak, mandzsuk, huik, és mongolok is. Jelenleg az ujgurok képezik ujgurisztán legnagyobb népességét, ez a jelen írás
róluk szól, ám mindaz amit ez az elősorol ugyanúgy érvényes a többi
türk népcsoportra is.Az ujgurok és a han kínaiak eltérő rasszhoz tartoznak.
Az ujgurok az európai nagyrasszhoz tartoznak és elsődlegesen
Nyugat-Európa lakóhoz hasonlítanak. Ujgurisztán Kína természetes határain kívül
fekszik, attól földrajzilag elszigetelve, lakossága 1949-ben még 96%-ban volt türk.
Az ujgur civilizáció
A történelmi feljegyzések
szerint az ujgurok történelme több mint 4000 évre nyúlik vissza. A történelem során az ujgurok egy sajátos kultúrát és
civilizációt fejlesztettek ki, és járultak hozzá az emberi civilizáció
fejlődéséhez. A XIX. század végén és XX. század elején Ujgurisztánba
vezetett európai, amerikai, japán tudományos és régészeti expedíciók számos barlangtemplomot, kolostorromot valamint értékes
miniatúrákat, könyveket és dokumentumokat tártak fel,
amelyeknek híre hamarosan világszerte számos érdeklődő figyelmét keltette
fel. Az ujgur kultúra és civilizáció eme történelmi relikviáinak főbb kollekcióit a berlini, londoni, párizsi, tokiói,
leningrádi múzeumokban valamint az Új-Delhii Közép-Ázsiai Régészeti
Muzeumban őrzik. Ezek az Ujgurisztánban fellelt relikviák, kéziratok és
dokumentumok nagyrészt az ujgur civilizáció alkotásai. A századok során az ujgurok három fajta írásrendszert használtak.
A VI. és VII. században a kök-türkökkel közösen a orhoni
róvást használták. Később bevezették az ujgurírásként ismert irásrendszert. Ez
az írás mintegy 800 éven keresztül volt használatban, és az ujgurokon kívül más türk népek, a mongolok és a mandzsuk is
használták, kínai uralmuk kezdeti szakaszában. Az Iszlám X.
századi felvétele után az arab abc került bevezetésre, ami a XI.
századtól vált általánossá A korai ujgur irodalmi alkotások nagy része
buddhista és maniheus vallási szövegek fordítása ám van köztük
narratíva, költemény és epikai munka is. Ezek közül többet lefordítottak német, angol és orosz nyelvre. Az iszlám felvétele után az ujgurok megőrizték kulturális vezető
szerepüket Közép-Ázsiában. Az ujgur írástudók
felvirágoztatták az újra birtokba vett világot, az ujgur irodalom felvirágzott. A több száz ebből a korból fennmaradt
munka között található a Kutat-ku Bilik, Yusuf Has Hajip
munkája(1069-70), Divan-i Lugat-it Turk Mahmud Kashgari tollából, Atabetul
Hakayik Ahmet Yuknekitől. Az ujgurok kiterjedt orvosi ismeretekkel és
gyakorlattal bírtak. A Sung dinasztia(906-960) korából való feljegyzések
szerint, egy ujgur orvos Nanto, Kínában járt ahová számos a kínai
orvosok által nem ismert gyógynövényt vitt magával. A legismertebb, Shi-zhen Li(1518-1593) által írt orvosi kézikönyv
103, az ujgur gyógyászatban használatos gyógyfüvet említ
meg.
UJGUR TESTVÉREINK A CSÍKSOMLYÓI BÚCSÚN
****************************************
Az utóbbi években a kínai hatóságok különböző intézményeket
állítottak fel a tradicionális ujgur gyógyászattanulmányozására. Az ujgurok más területeken is magas szintet értek el, mint az
építészet, művészet, zene és könyvnyomtatás. Nyugati tudósok munkája
szerint, Ujgurisztánban fellelt dokumentumok tanúsága alapján
megállapítható, hogy ujgur földműves hivatalos nyelvezettel megírt dokumentum megírására volt képes akkor, amikor Európában erre még
csak keveseknek volt meg a kellő ismerete. Megállapították, hogy az
ujgurok könyveket nyomtattak már évszázadokkal azelőtt, hogy Guttenberg
felfedezte volna nyomdát. Az is közismert tény,hogy az ujgurok nagy hatással
voltak középkori kínai költészetre, irodalomra, színjátszásra, zenére és
festészetre. Yen-de Wang. aki nagykövetként szolgált a Karahoja Ujgur Királyságban 981 és 984 között, feljegyzéseiben a
következőket írta: “Mély benyomást tett rám ez kiterjedt civilizáció,
amit az Ujgur Királyságban találtam. Az egész királyság területén
felépített templomok, kolostorok, falfestmények, szobrok, tornyok, kertek, házak és paloták szépsége leírhatatlan. Az
ujgurok nagyon ügyesek az arany és ezüst művességben, a fazekasság és
agyagművesség területén. Azt mondják, Isten különleges tehetséggel áldotta meg
e népet.” Az iszlám előtt az ujgurok sámánhitüek,
buddhisták és maniheusok voltak.
A buddhizmus felvétele időszámításunk
kezdete körüli időre tehető, ami aztán gyorsan terjedt Ujgurisztán türk népei között. Az ujgurok építette Ming Oy vagy az
Ezer Buddha Temploma még megtekinthetők Kucha, Turfán és Dunhuang
városaiban, ahol a kanchou ujgurok éltek. Kucha városában több mint 50
buddhista templom, könyvtár és a szegényeket istápoló népjóléti intézmény volt. Hotan városában 14 nagy t és számos
kisebb kolostor állt. Az ujgurisztáni ujgurok 934-benv vették fel az
iszlámot, a Karahanida Satuk Bughra Kán uralkodása alatt. Azóta az
iszlám az ujgurok egyetlen vallása, mind a mai napig. Az ujgur hatalom, tekintély és kultúra a történelem hosszú
folyamán át virágzott és több mint 1000 éven át uralta Közép-Ázsiát majd
meredek hanyatlásba kezdett a mandzsu invázió után, majd a nacionalista de
különösképp a kommunista Kína uralma alatt.
Ujgurisztán egy megszállt ország
Ujgurisztán az ujgurok otthona
volt legkevesebb 2000 éven át, amely idő alatt kisebbmegszakításokkal szabad és
független ország volt, szemben a kínaiak állításával, mely szerint Ujgurisztán ősi, elválaszthatatlan kínai föld. A történelmi tények világosan bizonyítják, hogy Kína ezen állítása
történelem hamisításon alapszik, annak a reményében, hogy
az elnyomás és az asszimiláció eredményeit idővel legitimálhatja a világ
szemében. A kínai inváziók sora Kr. e. 104-ben
kezdődött, és azóta Ujgurisztánt többször foglalták el kínai csapatok, ám ezek a megszállások soha sem voltak hosszú
életűek. A következőkben néhány történelmi adalék a kínai
megszállásokról: 1. A Wu ti korban, Li Kuang tábornok
Kr. e. 104-ben elfoglalta Ujgurisztánt, de Ujgurisztán népe visszaszerezte
függetlenségét Kr. e. 86-ban, a kínai katonák legyőzésével. 2. A Hsuan Ti
korban, Chang Chi tábornok megtámadta és elfoglalta Ujgurisztánt Kr. e. 59-ben.
Azonban Kr. e. 10-ben az ujgur kánok legyőzték a kínai seregeket és
visszanyerték szabadságukat. 3. A Ming Ti kor Második Kán Dinasztiája idején
Pan Chao tábornok belháborút indított Ujgurisztán megtámadásával, Kr.u. 73-ban.
Ez a háború mintegy 28 éven át tartott. Kr. u. 102-ben Pan Chao visszatért
Kínába, majd egy évre rá fiának Pan Yungnak menekülnie kellett az őt legyőző
ujgur kánok elől. Ekkor Ujgurisztán újból visszanyerte biztonságát és
függetlenségét. 4. A Topa(Wei) korban, Ujgurisztán adót volt köteles fizetni
Kínának, 448-tól 460-ig. 5. 657-ben a Tang dinasztiabeli Kau Tsung elfoglalta
Ujgurisztánt, de 669-ben a Gök Türk kánok kiűzték a kínaiakat Ujgurisztánból.
6. 747-ben Kau Tsung a koreai Kao Sien-chi tábornokot nevezte ki a kínai
seregek parancsnokává és megbízta az egymással hadakozó ujgur kánok egy
csoportjának támogatásával. Ez a tábornok kihasználva az ujgurok
megosztottságát, rendkívül agyafúrt és kegyetlen módon állította szembe
egymással az ujgurokat, és így sikerült Ujgurisztánt kínai alávetettségbe
taszítania. Azonban az ujgurok 751-ben arab segítséggel megsemmisítették Kao
Sien-chi erőit és így elnyerték függetlenségüket.
Kr. e. 104 és Kr. u. 751 között
hat kínai hadjárat indult Ujgurisztán ellen. Ezalatt a 855 év alatt, a kínaiak mindössze 157 évig uralták Ujgurisztánt,
és mint ahogy a hadjáratok gyakorisága mutatja, ez az uralom
mindvégig csak részleges és időleges maradt. A fennmaradó 698 évben
Ujgurisztán szabad és független ország volt. Abban időszakban(Kr. e. 104-Kr.
u. 751) általánosságban baráti volt viszony és kereskedelmi kapcsolatok
létesültek Ujgurisztán és Kína között. Az újabb keletű kínai történelmi könyvek és politikai szándék ezeket a kapcsolatokat
hátsó szándékoktól öveztetve úgy igyekszik beállítani, mint
Ujgurisztán Kínának való alávetettségének bizonyítékát, hogy így
legitimálják Ujgurisztán iránti igényüket. Miután az arab, türk és tibeti
erők kiűzték a kínai megszállókat 751-ben, mintegy 1000 esztendő telt el a kínai mandzsu uralkodók hódításáig. Ez alatt a
hosszú időszak alatt nem Kína volt az egyetlen fontos diplomáciai
tényező Ujgurisztán számára. Az ujgurok önkéntesen csatlakoztak a
Mongol Birodalomhoz, ahol 207 éven keresztül megtartották függetlenségüket és fontos szerepet játszottak annak kulturális és
politikai életében. A fennmaradó 800 éven keresztül Ujgurisztán
teljesen független volt, a jólét és fejlődés saját útját járta. A mandzsu hódítók mintegy egy millió polgári lakos élete árán
1876-ban elfoglalták Ujgurisztánt és formálisan is betagolták a
Mandzsu birodalomba, Xingjiang (vagy Sinkiang, amelynek jelentése “új
tartomány”) Tartomány néven. Ezen időtől fogva Ujgurisztán folyamatosan katonai közigazgatás alatt állt. 1949-ig 42 fegyveres
felkelés tört ki(átlagosan négy évente) a mandzsu uralom
ellen, a függetlenség visszaszerzéséért. 1933-ban az ujgurok Ujgurisztán
déli részén megalakították a Kelet-Turkesztáni Iszlám Köztársaságot, majd Ujgurisztán egészén a második
Kelet-Turkesztáni Köztársaságot. Az előbbi államalakulat 3 évig,
míg az utóbbi 5 évig állt fenn. A kommunista Kína 1949-ben foglalta el
Ujgurisztánt, és 1955-ben változtatta XUAR-ra a nevét. A kommunista Kína, azóta
gyarmatosító uralmat valósít meg Ujgurisztánban. Az ujgurok leírhatatlan szenvedéseket kellet kiálljanak az embertelen
idegen elnyomó uralom alatt. Dacára a szenvedéseknek és a kulturális
genocídiumnak az ujgurok lelkét nem sikerült megtörni. A
hozzáférhető kínai források szerint, az ujgurok 1954 óta, a kockázatok és veszélyek ellenére tüntetéseket és felvonulásokat
szerveznek, földalatti mozgalmakat alakítanak, hogy kivívják
jogegyenlőségüket vagy akár függetlenségüket, harcuk mely csúcspontját 1996-ban
érte el, soha sem szünt meg.
Forrás: Ujguria
********************************************************
********************************************************
Ujgur konyha
******
Az ujgur konyha jellegzetes színfoltja az ujgur
kultúrának. Ötvöződik benne a kelet és nyugat, múlt és jelen, az ügyesség a
szépség és harmónia. A Közép-Ázsia-i népek konyhájához, – és a magyar konyhához
is -, hasonlóan inkább tészta alapú, kevés rizst használnak. Az ujgurok
Közép-Ázsia ‘bolgár kertészei’, ennek megfelelően nagyon sok zöldséget és
gyümölcsöt használnak. Vallási hagyományaik következtében, legjellegzetesebb
ételeik a grillezett bárány, a kebabok, a sült halak és csak utána a rizs, amit
kézzel fogyasztanak. A következőkben néhány népszerű ujgur étel ismertetésére
vállalkozunk. A hideg ételeket két csoportba sorolhatjuk, a nyers zöldségekből
készült ételek, illetve főtt és sült zöldségekből készült hideg ételek. A nyers
zöldségek, mint amilyen a retek, paradicsom, uborka, paprika, zöldbab,
szójacsíra, káposzta, sárgarépa, stb., ecetes vagy forró olajos borsos,
fűszeres öntettekkel készült saláták összetevői. A főt vagy sült zöldségekből
készült salátákhoz ugyanezeket a zöldségeket használják, hússal, rizzsel,
keményítővel, tojással együtt tálalva.
A gül’ tavaq
A gül’ tavaq – virág tál –
különleges helyet foglal el a hidegtálak között. Zöldségekből, húsokból,
fűszerek hozzáadásával készül. Az étel hozzávalói változnak, az éppen
rendelkezésre álló szezonális zöldségek függvényében, de ez mindig egy nagyon
szép, dekoratív, apróra vágott zöldségekből és húsokból összeálló étel.
Egészében véve az étel úgy néz ki, mint egy színes virág, sokszínű szirmokkal.
Az ujgurok körében legnépszerűbb első fogások
shova – különböző
zöldségekből és rizsből készült zöldség és erőlevesek.
süyuqash – tésztás levesek, mely kétféle lehet, úgymint
húslevesek és rántásos levesek.
Az ujgurok ezeket
az ételeket a munkában megfáradtak ételeinek is hívják. Ízüket a friss
fűszernövények és a friss gyökérzöldségek adják meg.
·
qalighaç tili, fecske nyelv alakú
tésztával készült leves
·
üzmä süyuqash, könnycsepp alakú
tésztával készült leves
·
yeip uzup tashlash, könnycsepp alakú tésztával
készült leves
·
halivash, nagy kocka tésztás
leves
·
omach, reszelt tésztás
leves
A levestészták és
levesbetétek árpa-, rizs-, búza-, és kukoricalisztből is készülhetnek. Ez
utóbbi étel leírása egyébként szerepel a XI. századi neves tudós, Kasgari Mahmud
“Divanu Lughat-It Türk”, című török szótárában is, más népek konyhájában
azonban nincs megfelelője. Az omachnak számos változata van, ezek közül az
egyik sumulyak, amely a
halotti torokhoz kapcsolódó étel.
A längmän a legnépszerűbb étel az
ujgurok közt. Hosszú szálas tésztát tartalmaz, amit szósszal tálalnak. Minden
ujgur ételnek van szimbolikája. Ezt az ételt a szerelem ételének tartják. A
szerelemnek olyan hosszúnak kell lennie, mint a tésztának. Az ujgurok négy
fajta längmänt készítenek, az évszaktól függően. Tavasszal a szósz újhagyma,
jusäy hajtások, zeller és retek felhasználásával készül.
A längmän
Nyáron, uborka,
fokhagyma, kelbimbó, usun, rövid és hosszú vesebab, paradicsom, zöld és piros
paprika, padlizsán, hagyma és a zöldhagyma kerül bele. Télen a längmän
szárított és tartósított zöldségekből, savanyúságból készül. A längmän
elkészítése sokféle lehet, a tészta vastagsága változó, azon kívül többféle
gabonából is készülhet.
A manty szimbolikája a dzsigitekhez
köthető, a bátor férfiak étele. A manty gőz fölött, speciális konyhaeszközzel
készül. Ez a konyhaeszköz kétféle is lehet, az egyik két egymásba fordított
szita, amit qasqannak hívnak, a másik egy nádból font lapos edény, amit
dzimbilnek neveznek. Ezt az ételt is többféle képen lehet elkészíteni,
különböző tésztákból és töltelékkel. A tészta lehet kelt vagy keletlen tészta.
A töltelék is változhat, tartalmazhat sütőtököt, húst, hagymát, jüsäyt, fügét,
lóherét, újhagymát, birsalmát, zöldségeket, és egyebeket.
A çöşürä (ravioli) az új házasok étele
és a lakodalom másnapján tálalják az ifjú párnak, ezzel kívánva nekik bőséges
gyermekáldást. A çöşürä egyaránt lehet első vagy második fogás.
Az ujgurok gyakran
főznek polo-t, nálunk
ismertebb nevén piláfot, általában a vendégeknek. Lakodalomban vagy halotti
torra, az étel elkészítéséhez sokan szakembert hívnak, az úgynevezett aşpäzt,
ugyanis az ujguroknál a polo elkészítése meglehetős fizikai erőt igényel. Az
összetevők: rizs, hús, sárgarépa és hagyma, de gyakran gazdagítják mazsolával
vagy fokhagymával.
A samsa az egyik leginkább tisztelt
ősi ujgur étel. Ez egy darált hússal, sütőtökkel és különböző zöldségekkel és
gyümölcsökkel töltött pogácsaféle. A samsa sülhet kemencében – a tonoban,
amiben a kenyeret is sütik- vagy főhet bográcsban. Attól függően, hogy
melyikben készül, más-más sós tésztát gyúrnak hozzá. A tonóban készült samsa
tésztája kemény. A bográcsban főtt samsa tésztája pedig lágy, vagy esetleg kelt
tészta is lehet.
A pöre egy apróra vágott hússal és
hagymával töltött pite, tele gyógynövényekkel, jüsäyvel, lóherével,
búzacsírával, kaporral, káposztával és korianderrel.
A gos nan – hús kenyér – bográcsban
sütött, hússal, hagymával töltött pogácsa.
Az olouh nan – gőz kenyér – egy
sárgarépa, sütőtök, jüsäy, újhagyma, stb. töltelékkel készült tekercs.
Az öpkä-esip készítése maga a töltés
művészete. Birka, bárány vagy borjú vágásakor, a hentes óvatosan veszi ki a
tüdőt, melynek sértetlenségéről felfújással győződik meg. A töltelék folyékony
tészta, mely tejjel, tojással és olajjal készül, amit aztán átszűrve a tüdőbe
töltenek. A bekötött végű tüdőt aztán lobogó vízbe eresztik.
Az ujgur kenyér
búzalisztből, néha kukoricalisztből készül. Az élesztős vagy kovászos tésztát a
tonóban sütik meg, nagy és lapos pita alakúra, ez a çong nan, vagy kicsire és vastagra,
amittogaçnak hívnak. Bográcsban
készül a rövid felfújt pita, a qatlima,
és az olajjal és tejszínnel készült tésztából sütött poşqal. Az ünnepnapokat változatos
formájú rövid tésztákkal tisztelik meg, mint amilyen a sangza. A tonóban sült kenyeret
tartják a legegészségesebbnek és legtáplálóbbnak, mivel az a tűz hőjét szívja
magába. Az ujgur konyha több mint negyvenféle kenyeret ismer. Az ujgur konyha
rendkívül népszerű Közép-Ázsia szerte, sok városban és faluban működik ujgur
étterem. Az ujgur bárány arrafelé majdnem olyan híres, mint a pekingi kacsa.
Elkészítésének
módja a következő: a kétéves bárányt leölik, lenyúzzák a bőrét, besózzák
kívülről és belülről, majd roston kezdik sütni. Mikor félig elkészült,
leveszik, és egy tojásból, apróra vágott gyömbérből, borsból és
mogyoróhagymából készült szósszal kenik meg. Ezután a húst újra felteszik a
rácsra, ahol további egy órán keresztül aranybarnára sütik. Az eredmény: kívül
ropogós, belül omlós húst kapunk.
Best of Budapest – gasztronomia
Best of Budapest – gasztronomia
A tea fontos helyet
foglal el az ujgur étrendben. Hagyományosan szeszes italt nem fogyasztanak.
Ujgur tea
Mivel a Selyemút
keresztül haladt az ujgurok lakta területeken, már ősidők óta ismerik a
teázást. A tea elkészítésének is számos módját ismerik, és nekik is megvannak a
saját teaszertartásaik. A Semirechye (hét folyó vidéke) béli ujgurok készítik a
sós és tejes atkän çayt.
Tejszín, tejföl, vaj kíséretében egy nagy tálban, az apkur cinaban szolgálják fel.
Ez egy nagyon tápláló ital, általában reggelire isszák. A kiadós és tartalmas ételek után általában fekete teát – syn çayt – és édességet szolgálnak fel. A fergánai (üzbegisztáni) ujgurok inkább a zöld teát, vagy ahogy ők nevezik a kök çayt részesítik előnyben.
Ez egy nagyon tápláló ital, általában reggelire isszák. A kiadós és tartalmas ételek után általában fekete teát – syn çayt – és édességet szolgálnak fel. A fergánai (üzbegisztáni) ujgurok inkább a zöld teát, vagy ahogy ők nevezik a kök çayt részesítik előnyben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése